JS NewsPlus - шаблон joomla Продвижение
Τελευταία Νέα

Το σύνδρομο της Ύβρεως

Θα ήτανε λογικό οι εν Ελλάδι υπεύθυνοι πολιτικοί άνδρες να μελετούσαν τους αρχαίους τραγικούς συγγραφείς για να διαπιστώνουν ότι η υπέρμετρη αλαζονεία, που ενδεχόμενα να συνυπάρξει στην κατάκτηση κάποιας εξουσίας και να αποφεύγουν μία αμαρτία που οπωσδήποτε θα τους οδηγήσει στη καταστροφή.

 

Όποιος κατακτήσει κρατική η άλλη εξουσία είναι δυνατό να υποπέσει στη κατάσταση της υπέρμετρης αλαζονείας και στο σύνδρομο της ύβρεως. Το έχουν περιγράψει οι αρχαίοι τραγικοί ποιητές. Ο υβριστής επιθυμεί να υπερβεί τα ανθρώπινα όρια, πιστεύοντας πως είναι ανώτερος των άλλων και πιστεύει ότι η δύναμη του είναι όμοια με αυτή των Θεών. Οι Θεοί όμως δεν ανέχονται την υπεροψία και οδηγούν τον υβριστή στη καταστροφή του. Οι Θεοί αποστέλλουν τη Νέμεση δια τη τιμωρία του υβριστή και δια των Ερινύων τιμωρεί πολύ σκληρά τον υβριστή. Για να γίνει η διάγνωση του συνδρόμου της ύβρεως το άτομο θα πρέπει να εμφανίζει τουλάχιστο τρία από τα συμπτώματα που αναφέρονται πιο κάτω.

  1. Παρουσιάζει τη ναρκισσιστική τάση να θεωρεί τον κόσμο πεδίο στο οποίο ασκεί εξουσία και επιζητά τη δόξα. Αδυνατεί να αντιμετωπίσει τα προβλήματα με τρόπο ρεαλιστικό και μη αυτοαναφορικό.

Στο Φαιδρό ο Πλάτωνας αναφέρει (η μεγάλη και παράλογη επιθυμία στη κυριαρχία των επιθυμιών οδηγεί τους ανθρώπους στο σφάλμα των υβρικών πράξεων). Η πορεία του υβριστή της αρχαίας τραγωδίας είναι πανομοιότυπη με τη ζωή εκείνων των πολιτικών που γεμάτοι αυτοπεποίθηση για τις επιτυχίες τους, περιφρονούν τις εισηγήσεις αυτών που διαφωνούν μαζί τους, αλλά συμφωνούν με εκείνους που τους περιβάλλουν και χάνουν τη πραγματικότητα. Η μόνη διαφορά εδώ είναι ότι ακολουθεί τον υβριστή πάντοτε η Θεία δίκη.

  1. Προτιμά τις ενέργειες που θεωρεί ότι τον παρουσιάζουν θετικά π.χ. ευνοούν την εικόνα του.
  2. Δίνει δυσανάλογο βάρος στην εικόνα και στη γενική εντύπωση.
  3. Μιλάει με μεσσιανικό ύφος για τις ενέργειες του και υπερτονίζει τα επιτεύγματα του.
  4. Ταυτίζει τον εαυτό του με το κράτος και αγνοεί τις υποδείξεις η τη κριτική άλλων.
  5. Χαρακτηρίζεται από υπέρμετρη αυτοπεποίθηση με ψευδαισθήσεις παντοδυναμίας.
  6. Πιστεύει ότι δεν είναι υπόλογος στο ταπεινό δικαστήριο της κοινής γνώμης ή των συναδέλφων του, αλλά στο ανώτερο δικαστήριο της ιστορίας του Θεού.
  7. Έχει την ακλόνητη πεποίθηση ότι το δικαστήριο αυτό θα τον δικαιώσει.
  8. Είναι παρορμητικός, παράτολμος και απερίσκεπτος.
  9. Δεν έχει επαφή με τη πραγματικότητα. Αυτό συνδυάζεται συχνά με προοδευτική απομόνωση.
  10. Παρασύρεται από (το ευρύτερο όραμα του) κυρίως από τη πεποίθηση ότι η στάση που θέλει να ακολουθήσει είναι ηθικώς ορθότερη και παραβλέπει άλλες πτυχές της, όπως το αν είναι εφαρμόσιμη, το κόστος και τις ενδεχόμενες ανεπιθύμητες συνέπειες.
  11. Αρνείται πεισματικά να αλλάξει γραμμή πλεύσης.

Τελειώνοντας το σημερινό μου σημείωμα για την Ύβρη -Άγνωστο σύνδρομο εν Ελλάδι και γνωστότατο ανά τον κόσμο με το ίδιο όνομα- θα σας παρότρυνα να εντοπίσετε τους πολιτικούς μας που ενδεχόμενα εμπίπτουν στην αμαρτία της αλαζονείας και της ύβρεως και σύμφωνα με τη συμπτωματολογία που πιο πάνω αναφέρω.

Θα ήθελα τέλος να τονίσω ότι οι Θεοί του Ολύμπου τιμωρούν πολύ αυστηρά τους θνητούς που αμαρτάνουν, αλλά και η εκκλησία του Χριστού μας δεν ανέχεται την αμαρτία της αλαζονείας και της ύβρεως.

Νίκος Μαγκανιώτης

Ιατρός - Χειρουργός