Επένδυση μαμούθ της «Λουξ» στο Αίγιο – 33 εκατομμύρια ευρώ με χρηματοδότηση από το εξωτερικό

Κοντά στην εξεύρεση χρηματοδότησης από πηγή του εξωτερικού για να ξεκινήσει την υλοποίηση της νέας της επένδυσης στο Αίγιο, ύψους 33 εκατ. ευρώ, βρίσκεται η Πατρινή βιομηχανία αναψυκτικών «Λουξ Μαρλαφέκας». Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Γιάννης Μαρλαφέκας μιλώντας στον Γιώργο Μανέττα και στην «Ημερησία» εμφανίζεται αισιόδοξος ότι σύντομα θα υπάρξουν θετικές εξελίξεις και θα βρεθούν οι απαραίτητοι πόροι για την έναρξη κατασκευής της νέας πρότυπης μονάδας παραγωγής αναψυκτικών και χυμών.

Επιτακτική ανάγκη χαρακτηρίζει ο Γιάννης Μαρλαφέκας τη μείωση των τιμολογίων του βιομηχανικού ρεύματος, προκειμένου να στηριχθούν οι παραγωγικές μονάδες της χώρας. Εξίσου σημαντική θεωρεί την αποκλιμάκωση των φορολογικών συντελεστών, ώστε η ελληνική οικονομία να γίνει περισσότερο ανταγωνιστική και να προσελκύσει ξένες, αλλά και εγχώριες επιχειρήσεις. Καλεί ακόμη την κυβέρνηση να επαναφέρει τον νόμο 32/99 περί ειδικού αφορολόγητου αποθεματικού ως κίνητρο για να επανεπενδύσουν οι ελληνικές εταιρείες τα κέρδη τους.

Η συνέντευξη:

Κύριε Μαρλαφέκα, η εταιρεία σας παρά την κρίση συνεχίζει να αναπτύσσεται, τη στιγμή που άλλες εταιρείες του κλάδου σας, ακόμη και πολυεθνικές, αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα. Πώς εξηγείτε την ανοδική σας πορεία;

«Καθοριστικό ρόλο παίζει η προσήλωσή μας στην υψηλή ποιότητα των αναψυκτικών μας, μια αξία που παραμένει διαχρονικά αδιαπραγμάτευτη για εμάς. Και την οποία δεν πρόκειται να θυσιάσουμε στο βωμό των «εκπτώσεων» και της προσφοράς φθηνότερων προϊόντων. Μεγάλη είναι και η συμβολή της επιθετικής πολιτικής τιμών που ακολουθούμε πιστά τα τελευταία χρόνια και την οποία θα συνεχίσουμε και το επόμενο διάστημα. Από το 2008 διατηρούμε τους βασικούς τιμοκαταλόγους που απευθύνονται στους χονδρέμπορους και τους λιανέμπορους με τους οποίους συνεργαζόμαστε.

Επιπλέον, δεν θα μπορούσα να μην τονίσω τον ρόλο που έχει παίξει η στροφή των καταναλωτών στα ελληνικά προϊόντα και σε Έλληνες παραγωγούς, από την οποία έχουν επωφεληθεί όλοι. Οι καταναλωτές επιλέγουν πλέον συνειδητά τα ντόπια προϊόντα, σε μια προσπάθεια να στηρίξουν τις θέσεις εργασίας και την ελληνική οικονομία. Συμπερασματικά, η επιθετική πολιτική τιμών και η σταθερή ποιότητα του προϊόντος που διαθέτουμε είναι το κλειδί της επιτυχίας μας. Η σχέση ποιότητας και τιμής (value for money) που προσφέρουμε στο αγοραστικό κοινό είναι πάρα πολύ ανταγωνιστική και για αυτό υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από χονδρέμπορους να συνεργαστούν μαζί μας, όπως φάνηκε και στην έκθεση HORECA που έγινε το προηγούμενο διάστημα. Είμαστε αισιόδοξοι ότι θα συνεχίσουμε να αυξάνουμε τις πωλήσεις και τα κέρδη μας, παρά την κάμψη της κατανάλωσης που στο χώρο μας σήμερα υπερβαίνει το 10%. Ήδη, από πλευράς μεριδίων, στην κατηγορία των all flavors (δεν περιλαμβάνονται τα αναψυκτικά τύπου Cola) το διάστημα Φεβρουαρίου – Μαρτίου 2013 κατείχαμε το 16,1% από 14,5% το αντίστοιχο περσινό διάστημα, καταλαμβάνοντας τη δεύτερη θέση».

Τι επιδόσεις είχατε την περσινή χρονιά και ποιες οι προσδοκίες σας φέτος;

«Το 2012 οι πωλήσεις μας αυξήθηκαν περίπου 13,5% και ανήλθαν σε 24,8 εκατ. ευρώ έναντι 21,9 εκατ. ευρώ που ήταν το 2011. Τα κέρδη προ φόρων παρέμειναν σε υψηλά επίπεδα, και συγκεκριμένα διαμορφώθηκαν σε 2,29 εκατ. ευρώ από 2,27 εκατ. ευρώ. Με εξίσου ανοδικούς ρυθμούς κινούμαστε και το πρώτο πεντάμηνο του 2013, με τις πωλήσεις μας να αυξάνονται 10% – 15%. Ευελπιστούμε πως με αυτούς τους ρυθμούς θα κλείσουμε και τη φετινή χρονιά τόσο λόγω της επέκτασης των σημείων πώλησης σε Αττική και στα νησιά όσο και της αύξησης του τουριστικού ρεύματος από το εξωτερικό τη φετινή σεζόν. Επιπλέον, σχεδιάζουμε να λανσάρουμε νέα προϊόντα και παράλληλα συνεχίζουμε να αναζητούμε την κατάλληλη ευκαιρία για να εισέλθουμε στην αγορά του εμφιαλωμένου νερού».

Πόσο σας φοβίζει η άνοδος της ιδιωτικής ετικέτας; Θεωρείτε πως είναι «τροχοπέδη» στην ανάπτυξη των βιομηχανιών επώνυμων προϊόντων;

«Είναι γεγονός πως τα αναψυκτικά ιδιωτικής ετικέτας έχουν μια αυξητική τάση και σήμερα κατέχουν περίπου μερίδιο 10%. Θεωρώ, ωστόσο, ότι τα επώνυμα προϊόντα που έχουν μια ιστορία και διατηρούν την ποιότητά τους δεν έχουν κάτι να φοβηθούν. Πιστεύω πως πρέπει να αντιμετωπίζουμε την ιδιωτική ετικέτα ως κίνητρο για να προσφέρουμε καλύτερη σχέση ποιότητας και τιμής στον τελικό καταναλωτή και να γίνουμε περισσότερο ανταγωνιστικοί. Αυτό, χωρίς να θυσιάζουμε την ποιότητά μας, γιατί αυτό είναι που μας ξεχωρίζει από την ιδιωτική ετικέτα».

Θα εξετάζατε το ενδεχόμενο συνεργασίας με εταιρεία του χώρου σας, προκειμένου να δημιουργήσετε έναν ισχυρό όμιλο με προοπτικές τόσο εντός όσο και εκτός συνόρων;

«Χωρίς να αποκλείω κάτι, θα έλεγα πως είναι μια προοπτική που δεν έχει πολλές πιθανότητες. Και το λέω αυτό γιατί όταν παράγεις ομοειδή προϊόντα είναι δύσκολη η συνεργασία. Ο καθένας πιστεύει ότι έχει καλύτερο προϊόν από τον άλλο. Θα πρέπει λοιπόν να αρθούν όλα αυτά τα ψευτοδιλήμματα, προκειμένου να προχωρήσει μια τέτοια συνεργασία».

Τα τελευταία χρόνια πολλές ελληνικές εταιρείες επενδύουν στην ανάπτυξη των εξαγωγών τους. Εσείς τι κάνετε στον τομέα αυτό;

«Οι εξαγωγές μάς ενδιαφέρουν αρκετά και προσπαθούμε να επεκτείνουμε την παρουσία μας στις διεθνείς αγορές. Έχουμε προσθέσει νέους πελάτες στην Κίνα, τον Παναμά, την Τσεχία, και έχουμε εισέλθει στην αγορά των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, ενώ επιδιώκουμε να μπούμε και στην Ουκρανία. Αν και δεν έχουμε ακόμη φθάσει στο σημείο που θέλουμε, το θετικό είναι ότι ανοίγουμε διαρκώς νέες αγορές. Στόχος μας είναι να διπλασιάσουμε τις εξαγωγές μας μέσα στην επόμενη διετία και από 5% που καταλαμβάνουν σήμερα επί του κύκλου εργασιών να φθάσουν στο 10%. Είναι στόχος εφικτός καθώς αυξάνεται η ζήτηση για τα ποιοτικά ελληνικά προϊόντα που υπερτερούν έναντι των ξένων».

Δρομολογείτε μια μεγάλη επένδυση στο Αίγιο που αφορά στη δημιουργία μιας πρότυπης γραμμής παραγωγής αναψυκτικών και χυμών, σε καινούργιο εργοστάσιο. Σε ποιο σημείο βρίσκεται και πόσο έχει προχωρήσει το εγχείρημα εξεύρεσης χρηματοδότη από το εξωτερικό;

«Είναι ο μεγάλος καημός μας. Κάνουμε μια τιτάνια προσπάθεια να βρούμε πόρους για να ξεκινήσουμε τη συγκεκριμένη επένδυση. Πιστεύω ότι πολύ σύντομα θα είμαστε σε θέση να ανακοινώσουμε ότι καταφέραμε να βρούμε τις πηγές χρηματοδότησης για να ολοκληρώσουμε το μεγάλο μας εγχείρημα. Από την αρχή του 2013, έχουμε έρθει σε επαφή με αρκετές πηγές χρηματοδότησης εκτός Ελλάδος. Είμαστε αισιόδοξοι ότι κάποιες από αυτές θα τελεσφορήσουν μέσα στο 2013. Υπό κανονικές συνθήκες θα είχαμε βρει τους απαραίτητους πόρους από το εγχώριο τραπεζικό σύστημα».

Έχετε κατά καιρούς καταγγείλει αθέμιτες πρακτικές στον χώρο σας. Έχουν βελτιωθεί οι συνθήκες του ανταγωνισμού στην αγορά των αναψυκτικών;

«Είναι λυπηρό, αλλά δυστυχώς παρά τις αποφάσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού η κατάσταση παραμένει η ίδια. Ο ηγέτης του χώρου συνεχίζει να λειτουργεί με τις ίδιες αθέμιτες πρακτικές και εμείς συνεχίζουμε να υφιστάμεθα αθέμιτο ανταγωνισμό κυρίως στην κρύα αγορά, δηλαδή στα εστιατόρια και στις καφετέριες. Η συγκεκριμένη εταιρεία εξακολουθεί να κάνει κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης της και να κλείνει συμφωνίες με τα τελικά σημεία που ουσιαστικά αποκλείουν οποιοδήποτε άλλον».

Πότε βλέπετε να ανακάμπτει η κατανάλωση στην ελληνική οικονομία;

«Η ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας, συνδέεται άμεσα με την ολοκλήρωση της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών και την βελτίωση της ψυχολογίας των καταναλωτών. Με ένα ανύπαρκτο τραπεζικό σύστημα το οποίο δεν μπορεί να δώσει ρευστότητα στην αγορά δεν υπάρχει πιθανότητα αναστροφής της πτωτικής πορείας. Εφόσον ολοκληρωθεί επιτυχώς αυτή η διαδικασία και αρχίσει να ρέει ρευστότητα στην οικονομία εκτιμώ ότι από το 2014 θα ανακάμψει η κατανάλωση».