Η ΥΦΕΣΗ «ΕΠΛΗΞΕ» ΤΟ ΤΡΑΠΕΖΙ ΤΗΣ ΛΑΜΠΡΗΣ

Πασχαλινή αγορά: Πτώση τιμών και ζήτησης

Τη δική της… Ανάσταση προσδοκά να κάνει η τοπική αγορά της Αιγιάλειας, με τους καταστηματάρχες να περίμεναν πως και πως αυτές τις μέρες, για να «πάρουν» μια πασχαλινή οικονομική ανάσα. Σε μεγάλο βαθμό η αγορά διαθέτει επάρκεια αγαθών σε προσιτές τιμές και ποιότητα, ενώ η κίνηση ολοένα και αυξάνεται, με τους καταναλωτές ωστόσο να είναι αρκετά «σφιγμένοι». Η γενική οικονομική κρίση που υπάρχει αυτή την περίοδο, αλλά και η κακή ψυχολογία, αναγκάζει πολλά νοικοκυριά να περνούν αυτές τις μέρες «στριμωγμένα», με τους περισσότερους να προμηθεύονται μόνο τα απαραίτητα για το Πασχαλινό τραπέζι. Οι καταναλωτές αναζητούν οικονομικές λύσεις και κάνουν τη δική τους έρευνα αγοράς, ενώ όπως όλα δείχνουν ο Έλληνας και σε αυτή την εορταστική περίοδο, θα τιμήσει την παράδοση που τον θέλει να «τρέχει» την τελευταία στιγμή για να ψωνίσει τα απαραίτητα! Αυτά πάντως που συνήθως αγοράζονται τέτοιες μέρες σε μεγάλο βαθμό, είναι ρούχα και παπούτσια παιδικά καθώς και λαμπάδες για τα βαφτιστήρια και φυσικά τα βασικά είδη που θα «στολίσουν» το τραπέζι της Λαμπρής.

Οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, επιδίδονται σε έναν σκληρό ανταγωνισμό με προσφορές και μειώσεις τιμών στα πασχαλινά αγαθά. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων θα «ρίξουν» το Μεγάλο Σάββατο την τιμή του αρνιού ακόμη και στα 5,5 ευρώ το κιλό, ενώ για το κατσικάκι δεν θα ξεπεράσει η τιμή τα 7,5 ευρώ το κιλό.

Από την άλλη πολλοί είναι αυτοί που θα προτιμήσουν και αυτό το Πάσχα τα κρεοπωλεία της γειτονιάς τους, καθώς εδώ και χρόνια έχει αναπτυχθεί σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ πελάτη και κρεοπώλη. Φέτος πάντως και μετά το «κόψιμο» και του δώρου αλλά και λόγω κρίσης, τα περισσότερα κρεοπωλεία είναι αρκετά επιφυλακτικά και δεν έχουν προμηθευτεί μεγάλες ποσότητες κρέατος.

Το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) προχώρησε σε έρευνα στα μεγάλα σούπερ μάρκετ για το πασχαλινό τραπέζι. Σύμφωνα με αυτήν το μέσο φετινό τυπικό καλάθι υπολογίζεται στα 39,80 ευρώ, μειωμένο κατά 7,95% σε σχέση με το 2012 (μείωση 3,44 ευρώ) και κατά 15,65% σε σχέση με το 2012 (μείωση 7,38 ευρώ).

Τη μεγαλύτερη ποσοστιαία μείωση στην τιμή παρουσιάζουν το ξίδι (-35%), το πασχαλινό τσουρέκι (21%) και το κατσίκι (-14%). Επιπλέον, αυτό που αξίζει να σημειωθεί είναι πως για άλλη μία χρονιά οι τιμές εμφανίζουν σημαντικό εύρος, δίνοντας τη δυνατότητα στον καταναλωτή να επιλέξει το καλάθι ανάλογα με τις δυνατότητές του. Το εύρος τιμών υπολογίζεται σε πάνω από 40%, με το ελάχιστο καλάθι να ξεκινάει από 30,50 ευρώ.

Το συγκεκριμένο είναι επίσης μειωμένο κατά 7,66% σε σχέση με το 2012, ιδιαίτερα σημαντική εξέλιξη καθώς είναι σαφές ότι ο καταναλωτής στρέφεται σε επιλογές χαμηλότερης τιμής τα τελευταία χρόνια.

Ειδικά για το νωπό ελληνικό προϊόν η μείωση στην τιμή του αρνιού τη Μεγάλη Εβδομάδα (29 Απριλίου-4 Μαΐου), συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο του 2012, φαίνεται πως θα είναι σημαντικά μεγαλύτερη από την υπόλοιπη αγορά.

Συγκεκριμένα, η μέση τιμή για το ελληνικό νωπό αρνί δεν αναμένεται να ξεπεράσει τα 6,5 ευρώ το κιλό τη Μεγάλη Εβδομάδα και εκτιμάται ότι θα φτάσει το Μεγάλο Σάββατο σε μέσο όρο περίπου 5,5 ευρώ. Το ποσό αυτό αντιστοιχεί σε μείωση της μέσης τιμής στα σούπερ μάρκετ κατά 7,5% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Λίγο μεγαλύτερη εκτιμάται ότι θα είναι η μείωση τιμής για το ελληνικό νωπό κατσίκι, με τη μέση τιμή να διαμορφώνεται κάτω από 7,5 ευρώ το κιλό.

Να σημειωθεί ότι αυτές οι τιμές είναι ενδεικτικές και βασίζονται σε εκτιμήσεις και πως ανάλογα με τη ζήτηση της Μεγάλης Εβδομάδας αναμένεται να μειωθούν ακόμη περισσότερο, ενώ επίσης δεν περιλαμβάνουν και προωθητικές-εκπτωτικές ενέργειες που πραγματοποιούνται αυτή την περίοδο.

Οι μειώσεις αυτές οφείλονται στην ένταση του ανταγωνισμού που προκαλείται από τη συνεχιζόμενη ύφεση και την αναμενόμενη μείωση της κατανάλωσης. Επίσης, η διαφορά τιμών των καταστημάτων μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ από την υπόλοιπη αγορά είναι αποτέλεσμα των οικονομιών κλίμακας, της αποτελεσματικής λειτουργίας των οργανωμένων τμημάτων προμηθειών των σούπερ μάρκετ και της μακροχρόνιας συνεργασίας με οργανωμένους μεγάλους προμηθευτές.

«Έρχονται» λουκέτα αν τα καταστήματα δεν δουλέψουν τη Μεγάλη Εβδομάδα

Στην κίνηση της Μεγάλης Εβδομάδας εναποθέτουν τις ελπίδες τους πολλές εμπορικές επιχειρήσεις στην προσπάθειά τους να αποφύγουν το λουκέτο. Με εξαίρεση ένα μικρό διάλλειμα την περίοδο των εκπτώσεων, η αγορά βρίσκεται σε… βαριά βαρυχειμωνιά από τα Χριστούγεννα, αν και τότε η κίνηση ήταν εμφανώς μειωμένη σε σχέση με προηγούμενα χρόνια. Πλέον, το ζητούμενο για την πλειοψηφία των εμπόρων δεν είναι η κερδοφορία, αλλά η εξασφάλιση μιας στοιχειώδους ρευστότητας που θα τους βοηθήσει να αντέξουν για λίγο ακόμα, με την ελπίδα ότι θα έλθουν καλύτερες ημέρες. Πολλοί έμποροι μας επισημαίνουν ότι από την ημέρα που ανακοινώθηκαν οι περικοπές των επιδομάτων και τα υπόλοιπα οικονομικά μέτρα, «κόπηκε» με το μαχαίρι και η υποτυπώδης κίνηση που υπήρχε έως εκείνη τη στιγμή. Πλέον περιμένουν την άνοδο της κίνησης αυτές τις μέρες, ελπίζοντας ότι η ψυχολογία του κόσμου θα βελτιωθεί ενόψει Πάσχα και θα «πέσουν» κάποια χρήματα στην αγορά.