ΠΟΔΗΛΑΤΟ… ΕΝ ΔΡΑΣEI / Αυτοματοποιημένο Σύστημα Κοινοχρήστων Ποδηλάτων στο Αίγιο

Χάρη στο πρόγραμμα «Αστική Αναζωογόνηση 2012-2015» του «Πράσινου Ταμείου» του υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής δέκα έξι δήμοι έχουν λάβει έγκριση χρηματοδότησης 100%, για τη δημιουργία Αυτοματοποιημένου Συστήματος Κοινοχρήστων Ποδηλάτων (Bike Sharing), που γνωρίζει ιδιαίτερη ανάπτυξη ανά τον κόσμο τα τελευταία χρόνια. Μεταξύ αυτών είναι και ο Δήμος Αιγιαλείας, του οποίου η πρόταση που επιμελήθηκε ο βοηθός Δημάρχου και πρώην Αντιδήμαρχος Ανάπτυξης Λεωνίδας Μαυρουδής, εγκρίθηκε από το «Πράσινο Ταμείο» και είναι προϋπολογισμού 174.000 ευρώ. Θα υπάρχουν τρεις σταθμοί ποδηλάτων στο Αίγιο και συγκεκριμένα στην Πλατεία Αγίας Λαύρας, στα Ψηλαλώνια και δίπλα στον Πλάτανο του Παυσανία στην παραλία. Οι Σταθμοί θα διαθέτουν οθόνη αφής από όπου θα μπορούν οι χρήστες να εγγραφούν απευθείας στο Σύστημα, καθώς και αναγνώστη μαγνητικής κάρτας. Τα ποδήλατα στο Αίγιο θα είναι τριάντα πέντε ενώ θα υπάρχουν και δέκα εφεδρικά, τα οποία θα «επιστρατεύονται» σε περιόδους υψηλής ζήτησης, θα αντικαθιστούν άλλα που επισκευάζονται ή δεν μπορούν να διατεθούν για χρήση για οποιονδήποτε άλλο λόγο. Τα ποδήλατα, που θα είναι ειδικά σχεδιασμένα με τρόπο που να διευκολύνει τη χρήση τους από οποιονδήποτε, ανεξαρτήτως φύλου και σωματικής διάπλασης, θα τοποθετηθούν στους σταθμούς μέσα στον Φεβρουάριο, καθώς αναμένονται να έρθουν ακόμα κάποια εξαρτήματα. Πριν την τοποθέτησή τους ο Δήμος Αιγιαλείας θα πραγματοποιήσει σχετική ενημερωτική ημερίδα, ενώ ο κανονισμός λειτουργίας τους θα συζητηθεί και στο προσεχές Δημοτικό Συμβούλιο.

Το σύστημα λειτουργίας

Όπου υπάρχει αυτοματοποιημένο σύστημα κοινόχρηστων ποδηλάτων, κάτοικοι αλλά και επισκέπτες θα μπορούν μισθώνοντας ένα ποδήλατο να μετακινηθούν εύκολα, χωρίς το άγχος του παρκαρίσματος, οικονομικά και κυρίως οικολογικά.Το σύστημα θα επιτρέπει τη χρήση σε συνδρομητές αλλά και περιστασιακούς χρήστες. Οι συνδρομητές θα εκδίδουν ειδική προσωπική ηλεκτρονική κάρτα, την οποία θα χρησιμοποιούν στους σταθμούς μίσθωσης για να πιστοποιηθούν από το σύστημα και να παραλάβουν ένα ποδήλατο. Οι περιστασιακοί χρήστες θα αποκτούν πρόσβαση με τη χρήση πιστωτικής κάρτας. Θα μπορούν μάλιστα να εκδώσουν έναν κωδικό που θα τους επιτρέπει την πρόσβαση για 1 ημέρα ή για 7 ημέρες, ανάλογα με το χρόνο παραμονής τους στο συγκεκριμένο δήμο.Η χρέωση θα γίνεται με αυτοματοποιημένο σύστημα, βάσει του χρόνου χρήσης του ποδηλάτου, στην πλειονότητα των δήμων. Το ύψος της χρέωσης δεν έχει αποφασιστεί ακόμα, όμως αρκετοί δήμοι προσανατολίζονται ακόμα και στη δωρεάν προσφορά των ποδηλάτων το πρώτο μισάωρο για τους συνδρομητές ή στη διαμόρφωση ειδικού τιμολογιακού καθεστώτος για ανέργους, πολυτέκνους και ευπαθείς ομάδες, ή ακόμα και στην καταβολή συμβολικού τιμήματος. Εάν κάποιος Σταθμός είναι υπερπλήρης ή με ελάχιστα Ποδήλατα, το Σύστημα θα στέλνει αυτόματα μήνυμα σε επιλεγμένους προορισμούς έτσι ώστε να γίνει «ανακατανομή» των Ποδηλάτων με στόχο τη διαθεσιμότητα Ποδηλάτων και ελεύθερων θέσεων κλειδώματος σε κάθε Σταθμό. Τα Ποδήλατα θα είναι ειδικά σχεδιασμένα, εμφανώς αναγνωρίσιμα, με χαρακτηριστικό χρώμα σύμφωνο με την ταυτότητα του Συστήματος, ανοξείδωτα στον μεγαλύτερο δυνατό βαθμό, θα έχουν αντικλεπτικό και αντιβανδαλιστικό σχεδιασμό, θα είναι εύκολα στη χρήση από αμφότερα τα φύλα, θα φέρουν καθρέπτη και φώτα. Οι Σταθμοί Πληροφόρησης και Ενοικίασης διαθέτουν ειδικό μηχανισμό ταυτοποίησης του χρήστη και είναι ενεργειακά αυτόνομοι. Στους Σταθμούς παρέχονται μέσω της οθόνης πληροφορίες τόσο για το Σύστημα (γεωγραφική θέση των σταθμών, διαθέσιμα ποδήλατα, οδηγίες χρήσης) όσο και άλλες γενικότερες (δίκτυο ποδηλατόδρομων, πρόγνωση καιρού κ.α.).

Η διαδικασία

Η διαδικασία ενοικίασης θα είναι απλή. Σε διάφορα σημεία (τα αναφέραμε πιο πάνω) θα βρίσκονται ειδικά διαμορφωμένοι χώροι που θα λειτουργούν ως σταθμοί και στους οποίους θα βρίσκονται ασφαλισμένα τα ποδήλατα. Ο επίδοξος χρήστης χρησιμοποιώντας το μέσο που έχει επιλέξει για τη χρέωση (ηλεκτρονική κάρτα ή πιστωτική), θα μπορεί να πάρει ένα ποδήλατο. Το κάθε ποδήλατο θα έχει ένα διακριτό μοναδικό αριθμό. Αυτόματα το σύστημα θα αντιστοιχίζει τον χρήστη με το συγκεκριμένο ποδήλατο και θα ξεκινά να μετρά ο χρόνος χρέωσης. Εάν στην πορεία ο χρήστης σταθμεύσει το ποδήλατο προσωρινά, υπάρχει η δυνατότητα να το κλειδώσει. Όταν πλέον θελήσει να το επιστρέψει, μπορεί να το παραδώσει στον πλησιέστερο σταθμό και όχι απαραίτητα στο σταθμό παραλαβής, τοποθετώντας το ποδήλατο σε ειδική βάση, όπου και ασφαλίζει. Όλα γίνονται αυτοματοποιημένα και χωρίς την παρουσία υπαλλήλων. Μετά την παράδοση, το σύστημα προχωρά στη χρέωση του μέσου που έχει επιλεγεί από τον χρήστη. Το ζητούμενο πάντως δεν είναι μόνο να υλοποιηθεί ένα τέτοιο σύστημα, αλλά να διασφαλιστεί και η απρόσκοπτη λειτουργία του με αποτελεσματική επίβλεψη και συντήρηση. Πάντως θα είναι θετικό, αν μέσα από αυτή τη διαδικασία ο κόσμος έρθει πιο κοντά στο ποδήλατο, το αγαπήσει και το αναδείξει ως αγαπημένο μέσο μεταφοράς.

Φυσικά στα υπέρ συγκαταλέγονται η μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου, των ρύπων και την ηχορύπανσης, ενώ αναμένεται να μειωθεί και το κυκλοφοριακό και συγκοινωνιακό πρόβλημα του κέντρου της πόλης.

Δημήτρης Ζωιτσούδης